Warunki dostawy wg. Incoterms 2010
Międzynarodowa Izba Handlowa ( International Chamber of Comerce) opublikowała warunki dostawy
INCOTERMS ( International Comercial Terms) w Paryżu w 1936 roku. Formuły INCOTERMS były wielokrotnie
modyfikowane. Ostatnia wersja jest z 2010 roku.
Formuły INCOTERMS regulują podział kosztów transportu między sprzedającym a kupującym, określają też kto i kiedy
odpowiada za ryzyko związane z uszkodzeniem towaru w czasie transportu. Reguły te są powszechnie
używane w handlu międzynarodowym. Jest 11 podstawowych reguł podzielonych na 4 grupy.
Grupa E: EXW
Grupa F: FCA , FAS , FOB
Grupa C: CFR , CIF , CPT , CIP
Grupa D: DAP , DAT, DDP
Są dwie kategorie reguł:
1. Dla wszystkich środków i gałęzi transportu:
EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP
2. Dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego:
FAS, FOB, CFR, CIF
Grupa E
EXW– Ex Works ( from a named place )
– z zakładu ( w oznaczone miejsce przeznaczenia)
Sprzedający zobowiązany jest do wydania towaru kupującemu na swoim terenie, zakład produkcyjny,
magazyn itp. Sprzedający nie ponosi kosztów transportu, załadunku, ubezpieczenia. Kupujący przejmuje
odpowiedzialność za transport, odprawę celną, ubezpieczenie.
Grupa F
FCA – Free Carrier ( to a named place )
– dostarczone przewoźnikowi ( w oznaczone miejsce )
Sprzedający w uzgodnionym terminie, dostarcza odprawiony celnie towar (odprawa eksportowa),
wyznaczonemu przez kupującego przewoźnikowi. Wyładunek towaru należy do obowiązków kupującego.
Zasada ta nie obowiązuje, jeżeli miejscem przekazania towaru jest zakład produkcyjny lub magazyn
sprzedającego. Wtedy sprzedający ma obowiązek załadować towar. Od momentu przekazania towaru,
gestia transportu i ryzyko uszkodzenia towaru przechodzi na kupującego.
FAS – Free Alongside Ship ( to a named port of shipment)
– wolny wzdłuż burty statku ( w oznaczonym porcie załadunku )
Sprzedający zobowiązany jest odprawić celnie towar i dostarczyć wzdłuż burty statku,
czyli na nabrzeże przy wskazanym statku. Od tego momentu kupujący przejmuje gestię transportową,
pokrywa koszty i przejmuje odpowiedzialność za uszkodzenie towaru. Kupujący informuje sprzedającego
o miejscu załadunku, nazwie statku i terminie dostawy do portu.
FOB – Free on Board ( to a named port od shipment )
– dostarczone na statek ( w oznaczonym porcie załadunku )
Sprzedający ma obowiązek odprawić celnie towar i dostarczyć na określony przez kupującego statek.
Sprzedający ponosi koszty dostawy towaru do portu, koszty załadunku na statek. Sprzedający ponosi
ryzyko uszkodzenia towaru do momentu przekroczenia przez towar linii burty statku. Od tego momentu,
kupujący przejmuje koszty transportu i ryzyko uszkodzenia towaru.
Grupa C
CFR – Cost and Freight (to a named port of destination )
– koszt i fracht ( do oznaczonego portu przeznaczenia )
Sprzedający dostarcza towar do określonego portu przeznaczenia, opłaca fracht i koszty załadunku na statek.
Od tego momentu kupujący przejmuje koszty transportu. Ryzyko uszkodzenia towaru przechodzi na kupującego
w momencie przekroczenia linii burty statku w porcie załadunku.
CIF – Cost Insurance and Freight ( to a named port of destination )
– koszt, ubezpieczenie i fracht ( do oznaczonego portu przeznaczenia )
Sprzedający dostarcza towar do określonego portu przeznaczenia, opłaca fracht, koszty załadunku,
koszty ubezpieczenia. Przedstawia kupującemu, dowód zawarcia umowy ubezpieczenia. Ryzyko uszkodzenia
ładunku przechodzi na kupującego w momencie gdy towar przekracza linię burty statku w porcie załadunku.
CPT – Carriage Paid ( to named place of destination )
– przewoźne opłacone ( do oznaczonego miejsce przeznaczenia )
Sprzedający zawiera umowę przewozu i opłaca koszty transportu do ustalonego punktu przeznaczenia,
wyznaczonego przez kupującego. Sprzedąjący zobowiązany jest do dostarczenia towaru pierwszemu
przewoźnikowi. Ponosi też ryzyko uszkodzenia towaru do momentu przekazania przesyłki pierwszemu przewoźnikowi.
CIP – Carriage and Insurance pait to ( named place od destination )
– przewoźne i ubezpieczenie opłacone do ( oznaczonego miejsca przeznaczenia )
Zakres obowiązków sprzedającego i kupującego jest taki sam jak w CPT. Dodatkowo sprzedajacy ubezpiecza
towar na rzecz kupujacego. Ryzyko sprzedajacego kończy sie w momencie przekazania towaru pierwszemu
przewoźnikowi.
Grupa D
DAP -Delivered at Place ( dostarczone do miejsca )
sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do określonego miejsca, natomiast jego rozładunek
jest w gestii kupującego .
DAP zastępuje Wcześniejsze farmuły DAF, DES i DDU z Incoterms 2000.
DAT -Delivered at Terminal
– dostarczone do określonego miejsce przeznaczenia
cło opłacone. Dostarczone do terminala.Sprzedający odpowiada za dowiezienie towaru
do określonego terminala i za jego rozładunek.
DAT zastępuje wcześniejszą formułę DEQ z incoterms 2000
DDP – Delivered Duty Paid ( named place of destination )
– dostarczone, cło opłacone ( oznaczone miejsce przeznaczenia )
Sprzedący dostarcza towar do określonego miejsca przeznaczenia. Ponosi koszty transportu i
ubezpieczenia, a także koszty odprawy celnej importowej. Wyładunek towaru jest obowiązkiem kupującego.